Bizonyára Ön is volt már úgy, hogy nehezen olvasott el egy szöveget vagy amikor elolvasta, azt sem tudta mit olvasott, az miről szólt. De az is rendkívül zavaró, amikor más nem tudja „normálisan” elolvasni azt a szöveget, amit elé tesznek. Én magam is személyesen érintett vagyok ebben a témában. Hogy kezelem ezt a kérdést? Mi hozta el nekem a megoldást? Erről szól a mostani cikkem.
Az olvasási nehézség – más néven dyslexia – sok embernél felmerülő probléma. Különböző bonyodalmakat okozhat az olvasási nehézség az iskolában, a munkahelyen és az életben. Kialakulásában szerepet játszhat idegrendszeri éretlenség, dominanciazavar és a nem megfelelően kialakuló olvasási szokások.
A dyslexia az olvasás területén jelentkező megkésett vagy rendellenes fejlődés. A “learning disability”, (tanulási képtelenség, nehézség, zavar) kifejezést Samuel Kirk használta először (Kirk & Bateman, 1962), és egy konferencián mutatta be először. Ezután kezdtek el róla beszélni. Manapság már szinte mindenki elfogadja létezését, de akad pár pedagógus, aki még mindig azt állítja, hogy a gyerek „lusta és figyelmetlen“.
Amikor egy dyslexiás olvas, a betűk ugrálnak a szemei előtt oldalirányba és fel-le. Eltéved a sorokban, nem tudja hol tart. Van, hogy ez egy mintát követ, van, hogy teljesen kiszámíthatatlanul történik. Amikor például én olvasok egy szöveget, akkor sokszor képek jelennek meg a fejemben, amitől elindul egy mozi. Miközben a filmet „nézem”, a szemem halad tovább sorokon át. Van, hogy egy fél oldalt is „elolvasok”, de fogalmam sincs, hogy miről szólt a szöveg. Gyerünk vissza az elejére és kezdhetem elölről. Ezzel rengeteg időm elmegy.
Akadt olyan szakember, aki azt javasolta, hogy limitáljam az olvasásra szánt időt. Ez segít fókuszálni (erről majd egy későbbi cikkben írok), de volt olyan is, aki azt mondta, hogy olvassak betűzve, szótagolva. Ez még több időt és energiát vitt el és emiatt hamar elfáradtam. Még kevesebbet tudtam olvasni.
Minden dyslexia más és más.
Két nagy formáját különböztetik meg:
- Szerzett: amikor ismert agyi sérülés áll a háttérben.
- Fejlődési dyslexiáról beszélhetünk akkor, amikor idegrendszeri elváltozásnak kimutatható nyoma nincs, de mégis van a háttérben olyan elváltozás, ami olvasási problémákat okoz.
Kialakulásában szerepet játszhat az egyén fejlődése (pl: mozgásfejlődési szakaszok megfelelően lezajlottak-e), valamint a környezeti hatások (pl: milyen jellegű érzelmi traumák érték az egyént, milyen életmódot folytat, hogyan táplálkozik stb.).
Ezek együttes hatása tudja eredményezni az olvasási problémák kialakulását.
Mit mond az Edu kineziológia a dyslexiáról?
Tágabban értelmezi olvasási nehézségnél. A dyslexia a kineziológia fogalomrendszerében minden valamire való képtelenséget jelent.
Ha pl. képtelen valaki megoldani egy konfliktust, akkor az is dyslexia, de az is, ha kapcsolatait nem tudja rendben tartani, vagy a munkahelyi konfliktusait nem tudja kezelni. De természetesen ide tartoznak a tanulási nehézségek is. Most a konkrét tanuláshoz kapcsolódó olvasási kihívásról beszélnék.
Kati 9 éves volt, amikor édesanyja elhozta hozzám. Akadozva olvasott és nem is igazán tudta elmondani mit olvas. Kineziológiai izomteszttel teszteltük többek mellett a szemdominanciáját is. Kiderült, hogy bal szeme a vezető szeme olvasás közben. Megkértem Katit, hogy olvasson szavanként visszafelé (jobbról balra). Hiba nélkül meg tudta ezt tenni és a pár mondatból több kifejezést is vissza tudott adni. Ezután elvégeztünk egy olyan Brain Gym® balanszot, ami összehangolja a szemek működését. Ezután a balról jobbra olvasás sokkal jobban ment neki. Édesanyja szájtátva hallgatta, hogyan olvas Kati a balanszot követően.
A konkrét tanuláshoz kapcsolódó dyslexiánál fontos lépés tehát a különböző dominanciák felmérése és a szemek, fülek, kezek, lábak, agyféltekék összehangolása az olvasással kapcsolatban.
Világszerte az emberek 5-15%-a dyslexiás, azaz olvasási nehézséggel küzd.
Nézzen rá erre a videora és rögtön képet kap, arról a nehézségről, amivel egy dyslexiásnak szembe kell néznie, amikor olvas. (Érdemes teljes képernyőre állítania.)
Rendkívül idegesítő, ugye?
Egy másik személyes problémám az olvasással az, hogy sokszor nem azt olvasom, ami le van írva. Betűket hagyok ki, vagy egész egyszerűen félreolvasok szavakat. Az „ami” nálam rendszeresen „mai”, de gyakran tréfálnak meg a szavak a hírek olvasásnál is. Amit olvastam: „Fejszámolók a pénzmosással vádolt lett bankot” Mit csinálnak a fejszámolók? – kérdeztem magamtól, nem értettem. Nekifutottam megint: „Felszámolják a pénzmosással vádolt lett bankot” Ja! Így már értettem. A megállás, értelmezés, újraelolvasás rendkívül időrabló, ráadásul a hibás olvasás félreértésekre ad okot.
Az értő olvasás nem csak azért fontos, mert az iskolában osztályozzák, hanem azért, mert ez meghatározza az ember egész életét, karrierjét. Nemrég egy 38 éves férfi hívott fel azzal, hogy érettségizni szeretne, de problémái vannak az olvasással és a számolással is. Ezek nélkül pedig nem tud átmenni az vizsgán. Az érettségi pedig ahhoz kell neki, hogy elő tudják léptetni csoportvezetővé. A munkahelyén olvasni kell az utasításokat és le is kell tudni írni azokat.
És ez még csak a munkánkra gyakorolt hatás. Nem beszéltünk a kulturális oldalunk fejlesztéséről. Sok gyerek a kudarcok miatt megutálja az olvasást és nem hajlandó egy könyvet sem a kezébe venni. Az ő kedvükért teszem be ezt a videót, ami bemutatja a dyslexia olvasási motivációt romboló hatását, de egyben megmutatja azt is, hogy sok nagy karriert befutott embert ismerünk a dyslexiások táborában. Csak pár példa: Richard Branson, Keira Knightley. Így tehát lehetőség van arra, hogy egy olvasási nehézséggel küzdő gyerekből is tehetséges felnőtt váljon.
A Brain Gym® balanszok során teszteljük azokat a területeket, amelyek kapcsolatban állnak az olvasással:
- hangosan,
- némán,
- milyen a szövegértés,
- hogy alakulnak a dominanciák,
- kapcsolódik-e érzelmi stressz az olvasáshoz.
Ha kell megnézzük, hogy milyen megmaradt kisgyermekkori reflex állhat a háttérben, ami blokkolja az olvasás képességét.
Amikor én most agyintegrációs gyakorlatokat végzek olvasás előtt, akkor minden gond nélkül képes vagyok egy szöveget elolvasni és meg is értem azt. Folyamatosan tréningezni kell az elménk idegi kapcsolatait ahhoz, hogy egy-egy speciális képességünk hatékonyan működjön.
Az elménk rendkívül összetett módon működik.
- Hatással vannak rá a genetikailag hozott minták, a magzatkori élmények és fizikai hatások, amelyek az anyát érték.
- Bekövetkezhet egy sérülés a születéskor vagy később bármikor, ami hatással lehet az olvasási képességünkre.
- Ahhoz, hogy lássuk a betűket, ahhoz a szemeinknek is jól kell működnie, ráadásul a mi oktatási rendszerünk a jobb szem domináns embereknek kedvez.
Ez nem azt jelenti, hogy a többiek nem tudnak megtanulni olvasni. De igen! Képesek rá! Tudatosan vagy nem tudatosan kifejlesztenek olyan stratégiákat, amelyekkel meg tudják oldani ezt a feladatot.
Viszont erre nem mindenki képes egyedül! Van, aki segítségre, támogatásra szorul. A segítség sokféle lehet. Én az EDU-kineziológia és a Tanulási coaching eszközrendszerét használom arra, hogy integráljam a két agyfélteke együttműködését a célok elérése érdekében.
Gál Attila
Kineziológus szakértő, oktató
az IKC Professzionális kineziológusa
Alternatív Képességfejlesztő Tanácsadó®
Lelki Kulcs tréner
Felhasznált kép forrása: https://www.freeimages.com
EDU-K Brain Gym
Brain Gym ® 101 Az Educational Kinesiology (EDU-K) vagy más...
MegnézemTanulási coaching
Személyes tanulási coaching Válaszolj igennel vagy nemmel az alábbi kérdésekre: Sok időmet...
Megnézem