brain gym gyakorlatok

Brain Gym képességfejlesztő gyakorlatok

Energetizáló

brain gym gyakorlatok

Hatása: keresztezi a középvonalat, így összehangolja a két agyfélteke működését, ellazítja a központi idegrendszert, segíti a hallást, ezen keresztül a figyelmet javítja, kéz-szem koordinációt erősíti, de hasznos lehet a nyelvek tanulásánál is.

Ugyanakkor javítja a testtartást, megelőzi az alháti fájdalmak kialakulását, amit a sok ülés okozhat.

Újabban asztalnál ülve végezzük.

Kitámasztás vagy Vádlipumpa

A gyakorlat kivitelezése:

Álljunk közel egy fal elé és két  kézzel támaszkodjunk meg. Majd kilégzés közben az egyik lábunkkal lépjünk hátra. A sarok a földre kerüljön. Az elől lévő láb behajlik, a csípő párhuzamos a fallal. A hátul lévő láb egyenes. Akkor jó a gyakorlat ha érezzük, hogy a vádlink nyúlik, kicsit feszül. Természetesen vigyázzunk, hogy ne húzódjon meg, ezért a nyújtás előtt célszerű egyéb gyakorlatokkal – pl. keresztbe lendítéssel – bemelegíteni.

brain gym gyakorlatok

Hatása:

  • A vádli izom a koncentrációval mutat szoros kapcsolatot, így hatással van a gyakorlat a figyelemre, koncentrációra. Javítaja azokat. A feszes vádli utalhat csökkent koncentrációs képességre.
  • Javítja a kifejezésteljes beszédet, kommunikációt.
  • Hallottak, olvasottak megértése.
  • Kreatív írás.
  • Feladatok megértése, befejezése.

Érdemes naponta 2-3x gyakorolni és oldalanként 3x ismételni.

Bagoly

A gyakorlat kivitelezése:

  • Csípőszélességű terpeszben álljunk meg.
  • Jobb kezünkkel fogjuk meg a bal vállunkat és gyengéden masszírozzuk izmainkat.
  • Közben kilégzés közben fordítsa a fejét lassan jobbra. Belégzésre vissza középre, majd kilégzés közben lassan balra.
  • Belégzésre előre, és végül kilégzés közbe előre le, majd belégzésre vissza középre.
  • Kézcsere, és a másik oldalra is végezzük el a gyakorlatot.
  • Oldalanként 3-5x ismételjük az egész kört.

Szempontok:

  • A felső test ne mozogjon, csak a fej.
  • Lassan végezzük a légzéssel összehangoltan a  mozgást.
  • Lehetőség szerint (ez eleinte lehet hogy nem megy) teljesen oldalra fordítsuk el a fejet, hogy jól megnyúljanak a nyakizmok.
brain gym gyakorlatok
brain gym gyakorlatok

Hatása:

  • Rövid és hosszútávú emlékezetet fejleszti.
  • Hallás utáni megértés.
  • Számolás, beszéd.
  • Kommunikáció javítása.
  • Jobb gondolkodás, azáltal, hogy ellazítja a feszült nyakizmokat.
  • Olvasás, hangos beszéd javítása.

Fekvő (Lusta) nyolcas

A gyakorlat kivitelezése:

Kinyújtott karunkat orrunk magasságában tartjuk. Valamelyik irányba fölfelé kezdve a fekvő nyolcast, vagy végtelen jelet rajzoljuk a levegőbe úgy, hogy a szemünkkel az ujjunkat követjük.

Szempontok:

  • A fej nem mozoghat közben, csak a szemünkkel kövessük az ujjunkat. A gyakorlat lényege, hogy a szemizmok átmozgatsát keresztül integrálja a két agyfélteke működését.
  • Kisebb gyermeknek be lehet színezni a körmét, hogy azt nézze közben.
  • Ha nem tudja a gyermek a levegőbe felírni a fekvő nyolcast, akkor először azt kell neki megtanítani külön és csak később – amikor a mozdulat már megy – kösse össze a szemmozgással a kar mozgását.
  • Először lehet hogy csak papíron érdemes a fekvő nyolcas rajzolását gyakorolni. Akinek nem integrált az agyműködése, az nem tudja kiegyensúlyozottan, lendületesen lerajzolni a fekvő nyolcast.
brain gym gyakorlatok
brain gym gyakorlatok
brain gym gyakorlatok

Hatása:

  • Integrálja (összehangolja) a két agyfélteke működését, segíti a két szemmel való látást, javítja a szemek mozgását, ami fontos az olvasáshoz.
  • Segíti az írott szöveg megértését, javítja a hosszú távú memóriát, szemek, váll, nyak ellazulását, koordinációt és központosítást. Segíti a szép és pontos írást.
  • Összességében elmondható, hogy egy rendkívül hatékony tanulást javító gyakorlat, amit először nehéz lehet azoknak megcsinálni, akiknek nem integrált az agyműködése.

Az alábbi agyintegrációs gyakorlatot Dr. Paul Dennison dolgozta ki, aki az EDU Kineziológiai rendszer kidolgozója.

  1. Végezzen 12 pár keresztbe lendítést miközben a fejlesztendő képességre gondol.
  2. Végezzen 12 pár azonos oldali lendítést.
  3. Az 1. és 2. pontot ismételje meg 3-4x.
  4. Figyeljen arra, hogy mindig keresztbe lendítéssel fejezze be a gyakorlatsort.

A keresztbe lendítés hatása: a vizuális, kinesztetikus, auditív középvonal keresztezés segíti, így hozzájárul ahhoz, hogy egy-egy folyamatban használni tudjuk két szemünket, két fülünket és mindkét testfelünket. Az agy szintjén: integrálja a két agyfélteke működését így mindkettő funkciói elérhetőek egy tevékenység során.

Az azonos oldali mozgás hatása: lehetővé teszi az agy szeparált működését annak érdekében, hogy amikor arra van szükség kimondottan az az agyfélteke  működjön, aminek a specialitása az adott feladat.

Amennyiben nem biztos abban, hogy Önnek vagy gyermekének feltétlenül szüksége van-e erre a gyakorlatra (bár a tapasztalat szerint igen), akkor kérem kérje ki tanácsunkat!

Gál Attila
Kineziológus szakértő, oktató
az IKC Professzionális kineziológusa
Alternatív Képességfejlesztő Tanácsadó
Lelki Kulcs tréner

Felhasznált és ajánlott irodalom:

tanulási coaching

Tanulási coaching

Személyes tanulási coaching Válaszolj igennel vagy nemmel az alábbi kérdésekre: Sok időmet...

Megnézem

OSSZA MEG CIKKÜNKET!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: google
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: print
Megosztás itt: email