Barion Pixel
egyensulyert bt
Mit tehet, ha nehezen megy a koncentrálás?

Mit tehet, ha nehezen megy a koncentrálás?

A figyelmi periódus életkoronként változik. Míg felnőtt korban ez 35-40 percet is elérhet addig gyermekkorban (7-11 éves kor) alig 20 perc. Minél fiatalabb a gyermek annál rövidebb ez a periódus.

Ezért nem érdemes egy-egy feladattal túlterhelni a gyermekeket. Amikor túl sok információt kap az elme, akkor nem tud vele mit kezdeni, nem képes azt feldolgozni és úgynevezett információs stressz keletkezik. Az információs stressz is azon stresszforrások közé tartozik, amely blokkolja elménk tárolási és előhívási képességeit. Az információs stressz ráadásul csökkenti a koncentrálási képességünket is és így gátolja a hatékony tanulást.

A különböző helyzetekben mért figyelmi teljesítménygörbék azt mutatják, hogy a figyelem működését sok más tényező is befolyásolja, többek között például, hogy a nap mely szakaszában tartunk. Mindenkinek egyéni a bioritmus görbéje a tekintetben, hogy a nap melyik időszakában aktív és mikor van szüksége egy kis pihenésre. Így figyelmi problémát okozhat az is, ha a bioritmusunknak pont az alsó zónájában vagyunk, azaz jó lenne pihenni, mielőtt bármit teszünk.

De befolyásolja a figyelmet az is, hogy milyen a gyermek testi és pszichés állapota, életvitelének a rendszeressége, táplálkozása, fáradékonysága. Mostanában egyre sűrűbben tapasztaljuk, hogy a gyermekek fizikailag gyengék. Sokat ülnek egy nap: 8 órát az iskolapadban, majd még otthon is tanulnak 1-2 órát, aztán irány a számítógép. (A Hogyan csökkentsük gyermekünk gépidejét c. írásomat itt olvashatja.) Az ülő tevékenységek pedig gyengítik a test izmait és így a koncentrációs képességük is csökken.

A EDU Kineziológia (EDU-K) nyelvére lefordítva ez azt jelenti, hogy amikor túlterheljük elménket, akkor lekapcsol a Fókusz dimenzió, ami az EDU-K-ban a megértésért, figyelemért felel. Ez a figyelmi blokk, aztán magával hozza a másik két dimenzió a Lateralitás (kommunikáció) és Központosítás (szervezés) kiegyensúlyozatlanságát is. A Fókusz dimenzió a test izmaival, inaival kapcsolatban, amik stressz hatására megrövidülnek. A nyújtó gyakorlatok helyreállítják a dimenzió működését és a fókuszálás képessége ismét hozzáférhető lesz számunkra.

Mit tehet tehát?

  • A Brain Gym® nyújtógyakorlatai kifejezetten a Fókusz dimenzió működését állítják helyre. Végezhet ilyen nyújtógyakorlatokat tanulás közti szünetekben, vagy akár a tanulás előtt is.
  • Ne tanuljon a gyermek egy-egy tantárgyat 15 percnél tovább! Ha hosszú a tananyag, akkor bontsa két részre pl, 2×10 perc, vagy 2×15 perc. Ez esetben a két rész között tartson kb. 5 perc szünetet.
  • Két tantárgy között is tartson egy picit hosszabb kb 10 perc szünetet. Ebben a szünetben bármit tehet a gyerek csak tananyaggal ne foglalkozzon. Jó ha sétál, mozog picit, elvégez pár agyintegrációs gyakorlatot (pl. keresztbe lendítést), iszik egy kis vizet… A szünet segít átállni egyik tantárgyról a másikra.
  • Lehetőleg minden nap ugyanazon időben tanuljon. A rendszeresség hozzászoktatja elménket ahhoz, hogy tovább tudjon koncentrálni.
  • Tanulás előtt, alatt, után végezzen pár képességfejlesztő gyakorlatot. Ezek leírását megtalálja itt.
  • Igyon elegendő vizet. Ha nincs elég folyadék a szervezetben, akkor a vér besűrűsödik, lelassul az áramlása, kevesebb oxigén jut az agyba, és így romlik a koncentráció.
  • Szellőztessen ki többször a tanuló helyiségben. A friss oxigén is elengedhetetlen a jó koncentráláshoz.
  • Egyen valamit. Az alacsony vércukor szint csökkenti a koncentrációt. A legnagyobb energia felhasználó szervünk, az agyunk. Tanulás előtt jó, ha egy kis gyümölcsöt, zöldséget fogyaszt. Semmiképpen ne egyen sok cukrot és finomított szénhidrátot a gyerek. Valamint kerülendő a teli has is. Épp csak egy keveset…
  • Mozogjon rendszeresen valami aktívat. A mozgás megmozgatja a vért a szervezetben és segíti az egész test működését. Ez nem csak a koncentrálás szempontjából jó, hanem a betegségek megelőzése végett is.
  • Ha szükséges pihenjen egy kicsit tanulás előtt, hogy a figyelme újra “magához térjen”.
  • Fontos, hogy mennyire érdekes a megtanulandó információ, mennyire képes a gyermek a figyelmét felkelteni és fenntartani. Ha kevésbé, akkor gondolják át, hogy miként lehet játékossá tenni a tananyagot, ami felébreszti a figyelmet.
  • Az információs túlterheltség kiszűrése végett jó, ha nincs egyéb zavaró inger: látvány, hang (pl. zene), szag. Amikor a gyerek tanul, szóljon minden a tanulásról. Legyenek poszterek, képek, könyvek körülötte, amik az adott tantárgyról szólnak. Arra vezetik a figyelmet, amit fontos megtanulni.

Ha a figyelemzavar tartós és a fenti gyakorlatok nem segítenek, akkor érdemes szakemberhez fordulni, mivel ez azt jelezheti, hogy az idegrendszer nem megfelelően érett arra, hogy képes legyen a figyelmet koncentrálni.

Mikor lehet ez érdekes kérdés:

  • Ha nem tud tartósan figyelni az életkorának megfelelő ideig egy tevékenységre pl.játékra.
  • Könnyen elterelődik a figyelme.
  • Sok hibát vét az iskolai feladatokban.
  • Feladatait nem vagy nagyon nehezen tudja megszervezni pl. önálló tanulás.
  • Gyakran úgy tűnik, hogy nem veszi észre, ha beszélnek hozzá.
  • Nem fejezi be, amit elkezdett.
  • Gyakran elveszít dolgokat: kulcscsomó, ceruzák, füzetek…
  • Gyakran elfelejt dolgokat.

 

Gál Attila
Kineziológus szakértő, oktató
az IKC Professzionális kineziológusa
Alternatív Képességfejlesztő Tanácsadó
Lelki Kulcs tréner

OSSZA MEG CIKKÜNKET!

8 PRAKTIKUS KINEZIOLÓGIAI GYAKORLAT (e-book)

8 praktikus kineziológiai gyakorlat borító

Töltse le most és alkalmazza azonnal ezeket a praktikus kineziológiai gyakorlatokat!