Az ADHD Magyarország Alapítvány adatai szerint az iskolás korú gyerekek 3-5 %-a küzd ADHD-val. (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, azaz figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral).1
Mit jelent egész pontosan az ADHD és a hiperaktivitás? Mi a különbség közöttük? Milyen módszerekkel lehet segíteni a láthatóan e problémától szenvedő gyermekeken?
Először tisztázzuk a fogalmakat.
“A hiperaktivitás két alapvető eleme a túlmozgás és az impulzivitás. A túlmozgás sokszor nem egyszerűen azt jelenti, hogy a gyerek másoknál többet mozog, hanem azt, hogy rendezetlenül, nem a megfelelő időben, helyen és módon mozog. Az impulzivitás azt jelenti, hogy a gyermek nem tudja megfékezni magát, az impulzusok vezérlik. Előbb cselekszik, és utána (esetleg) gondolkodik.”– mondja Gyarmathy Éva a tehetséggondozás elismert szakértője.2
A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar – az ADHD idegrendszeri eredetű, veleszületett vagy fejlődési rendellenesség, melynek vezető tünete a figyelemzavar, kísérő tünetei a hiperaktivitás, feledékenység és a gyenge impulzuskontroll. Sokan betegségnek, részképességzavarnak, néha fogyatékos állapotnak tekintik. Gyakran egyszerűen csak hiperaktivitásként tekintenek rá, holott létezik hiperaktivitás figyelemzavar és más tünetek nélkül. Így ez utóbbit azonban a magyar szakirodalom inkább hipermotilitásnak hívja.3
Különböző források szerint nincs egyértelmű állásfoglalás az ADHD-val kapcsolatban. Sokan vitatják, hogy ez orvosi vagy pedagógiai probléma, mivel gyakran okoz problémát a tünetek alapján elhatárolni kisgyermekkorban azt, hogy egy egyszerű figyelemzavarról, hiperaktivitásról, avagy ADHD-ról van szó.
A gyermekkel kapcsolatos problémát legelőször a bölcsődében észlelheti a kisgyermeknevelő, akinek feltűnő lehet a gyermek kirívó viselkedése és az életmódja is, pl. a gyerek túl sokat mozog, túl sok édességet vagy finomított szénhidrátot fogyaszt. Természetesen ebben a korban ezeknek a jeleknek diagnosztikai értéke még nincsen. A következő szintér az óvoda, ahol már egész konkrétan megnyilvánulhatnak a tünetek.
A gyermek az óvónő, vagy a pedagógus javaslatára kerül a nevelési tanácsadóba, ahol a szükséges vizsgálatokat elvégzik. Néha a gyermekorvos és/vagy a szülő kezdeményezi a vizsgálatot. A vizsgálat tipikus életkora jó esetben az iskolába kerülés előtt, de gyakran az iskolába kerülve lesz feltűnő a gyermek viselkedése és ekkor kerülnek szakemberhez.
5 hiperaktív fiúra jut egy lány
Az Educational Kinesiology® kineziológiai rendszer Brain Gym® alapképzésén az intelligencia három dimenzióját vizsgáljuk a tanulással kapcsolatban. Mindhárom dimenzió (jobb/bal, fent/lent, elől/hátul) kiegyensúlyozatlan lehet a problémával kapcsolatban, de a hiperaktivitás jellemzően a Fókusz dimenzió, azaz az elől/hátul dimenzió blokkjára utal. Ez a dimenzió az agy szintjén a preforontális lebeny és az agytörzs közti kapcsolatról szól. A folyamatnak részese még az amygdala, ami nem megfelelő működés esetén minden ingert veszélyesnek tart, ezért reagál minden ingerre a gyermek, nem tudja megkülönböztetni, a veszélyest a nem veszélyestől, és ez kívülről mozgékonynak, hiperaktívnak tűnik. Ez az EDU-K nyelvén alul fókuszáltságot jelent. Sok esetben a dimenzió kiegyensúlyozását (integrált működését) követően a túlmozgékonyság eltűnik és a gyermek ismét képes lesz figyelni.
A hiperaktivitásra utaló jelek, tünetek4:
- magzatkori oxigénhiányos állapot,
- a gyermek mindig mozgásban van,
- zavarja a többi gyereket,
- ingerlékeny,
- impulzív, nem tudja kontrollálni érzelmeit,
- figyelme rövid ideig tartható fenn,
- sokmindenbe belevág, de nem fejezi be,
- szórakozott,
- a gyermek nem tud várni,
- hirtelen és drasztikusan vált hangulatot,
- kiszámíthatatlan,
- sápadt, száraz bőr,
- karikás szemek,
- törékeny, lerágott, hosszan barázdált (felszívódási zavarra utal) és fehér foltos körmök (cink hiányra figyelmeztet),
- nehezen alszik el (esetleges magnézium hiányra utalhat),
- székrekedés,
- kiéhezettség édességre,
- zöldségek elutasítása,
- növekedésbeli fejlődési zavar,
- állandó nagy szomjúság,
- álomemlékek kimaradása,
- az általános viselkedése a feltűnő kategóriába sorolható,
- hallással és látással kapcsolatos problémák,
- rendetlenség,
- gyenge finommotorika (csúnya írás).
A figyelemzavarra utaló jelek, tünetek5:
- a mozgás területén összerendezetlen nagymozgás,
- összerendezetlen finommozgás,
- beszédhibák,
- szem-kéz koordinációs problémák,
- átfordítási képesség zavara (pl. a bejövő inger mozgássá alakítása),
- térérzékelés zavara, iránytévesztés,
- rossz tájékozódási képesség,
- hallási problémák
- betűtévesztések,
- úgy tűnik, hogy nem figyel a gyerek,
- nem veszi észre a részleteket,
- hamar kifárad,
- feledékeny, elveszíti a dolgait.
Az ADHD utaló jelek, tünetek6:
- magzatként is sokat mozgott,
- csecsemőként sokat sír, hasfájós, rosszul eszik, és változó a napirendje, sokszor nyugtalan,
- a mozgás és beszédfejlődés feltűnően gyorsan vagy lassan zajlik le,
- kimaradhatnak mozgásfejlődési fázisok,
- mozgása suta, nem harmonikus, rendezetlen,
- gyakori érzelmi ingadozások jellemezhetik, ovis társaival veszekszik, verekszik,
- feladat helyzetben nem tud bennmaradni, állandóan valami más kelti fel a figyelmét,
- gyakran okos, jó eszű, de nem képes egy helyben megmaradni,
- nagyobb korban többnyire lázadó, konfliktusokba keveredik.
Az ADHD lehetséges okai:
- blokkolt reflexek,
- nem megfelelő táplálkozás,
- neuorobiológiai zavar (figyelemközpont működési zavara).
“Az összpontosítást nagyon nehéz a gyakorlatban megvalósítani, mert teljesen ellentétes az emberi ösztönökkel és viselkedéssel.”7
Szendi Gábor a paleolit táplálkozás szakértője a következőt írja: “minden évben újabb és újabb kutatások bizonyítják, hogy a hiperaktivitásban szenvedő gyerekek jó része valójában a nyugati táplálkozásra reagál idegrendszeri tünetekkel.”8
A tápanyagok és a hiperaktivitás kapcsolatát két megközelítés támasztja alá. Az egyik magyarázat szerint a különféle adalékanyagok (tartósítószer, édesítőszer, ételszínezék, stb.) vagy önmagukban, vagy azok bomlásterméke befolyásolja az agyműködést. A másik magyarázat szerint ezek az adalékanyagok allergiás reakciót váltanak ki, melynek tünetei a figyelmetlenség, agresszivitás, nyugtalanság, alvászavar, ingerlékenység. Ezt támasztja alá másik oldalról Dr. Natasha Campbell-McBride neurológus, aki GAP szindróma néven írta le a táplálkozás és a különböző tanulási problémák közötti összefüggést.
Az étrendváltoztatás előnye, hogy a pozitív reakciók gyorsan megjelennek, ezért javasolt például egy táplálkozási napló vezetése, mert így könnyen nyomonkövethető, hogy mi javított vagy rontott a helyzeten. Szakképzett speciális kineziológus (TFH vagy EDU-K végzett) azonban képes tesztelni is azokat az élelmiszereket, amelyek blokkolják a test energetikai rendszerét és ezen keresztül negatív hatással vannak az agyműködésre és a gyermek tanulási képességeire.
Nagyon fontos a fejben rendet rakni. Erre több módszer is igénybe vehető.
Mozgásterápiás fejlesztések széles tárháza áll a gyermekek részére a probléma típusától és mélységétől függően. A teljesség igénye nélkül: komplex mozgásterápiás fejlesztés, alapozó terápia, Ayres terápia stb. Természetesen a gyógypedagógiai módszerek is ide sorolhatók.
A speciális kineziológiai módszerek közül most kettőt emelnék ki. Az egyik a már említett Brain Gym® azaz Agytorna módszer, aminek mozgásgyakorlatai segítségével az agy három dimenziója gyorsan összehangolható. A könnyen elvégezhető vidám gyakorlatokat a gyermekek szeretik és szívesen végzik. Természetesen a gyakorlatok kiválasztásához célszerű ezen a területen képzett kineziológust megkeresni (Brain Gym® Consultant / Instructor).
A másik kineziológiai rendszer a Learning Enhancement Acupressur Program® rövid nevén LEAP. Dr. Charles Krebs az agykutatás és a kineziológia nemzetközileg elismert professzora által kidolgozott kineziológiai rendszer, melynek célja azoknak az agyi struktúráknak és idegpályáknak az energetikai kiegyensúlyozása, melyek nem megfelelő működése különböző részképesség-zavarokhoz, tanulási problémákhoz vezet. Sok esetben nem, vagy csak nagyon nehezen érhető el előrelépés mindaddig, amíg a megfelelő agyi területek stresszmentesítését nem végezzük el. Aki ebbe az irányba indulna el figyeljen mindenképpen arra, hogy ezen a területen képzett szakembert keressen fel (Agyintegrációs kineziológus).
De nem minden ADHD, ami annak látszik!!!
Sok esetben félrediagnosztizálhatják a figyelemhiányos gyermekeket. A nyáron született gyerekeknél gyakrabban állapítanak meg figyelemhiányos hiperaktivitás-zavart (ADHD) óvodás vagy iskolás korban, mert relatív éretlenségük megtévesztheti a szakembereket. Erre a félrediagnosztizálásra hívta fel a figyelmet egy amerikai tanulmány, melyet Melinda Morrill tett közzé. Dr. Morill szerint a fiatalabb gyerekek sokszor azért kapnak tévesen ADHD-s diagnózist, mert egyszerűen csak kevésbé érettek.9 A kutatás során arra figyeltek fel a kutatók, hogy a legtöbb óvoda szeptember 1-je körül határozza meg a fordulópontot, ezért a júliusban vagy augusztusban született gyerekeknél sokkal valószínűbb az ADHD megállapítása, mivel még elmaradnak fejlettségben az iskolaérettségrtől. Játkosabban, mozgékonyabban mint a többiek, ami egy természetes állapot az ő korukban. Ilyenkor pár hónap is sokat számít az érettség szempontjából. Ezért az Egyesült Államokban akár csaknem egymillió gyereket diagnosztizálhattak félre, mivel ők voltak a legfiatalabbak és a legéretlenebbek az osztálytársaik között.
Alternatív kezelési megoldások összefoglalása:
- kineziolgógiai balanszok az optimális tanulási állapot kialakítására és az optimális agyi szervezettség elérésére,
- mozgásterápiás fejlesztés,
- megfelelően összeállított étrend,
- szülőtréning, ahol a szülők megtanulhatják kezelni a helyzetet, elsajátíthatják azokat a viselkedési módokat, amelyekkel tudják egyrészt támogatni a gyermeket, másrészt megelőzni a helyzet romlását. Fontos lenne hogy a szülők konzekvensen és világosan kijelöljék a határokat pl. a táplálkozás, az időbeosztás, a mozgás terén.
- tanulási coaching.
Facskó Ágnes
Brain Gym 101 Instructor
Alternatív Képességfejlesztő Tanácsadó®
a Játékos Agyintegráció szülőknek program kidolgozója
www.facskoagnes.hu
Gál Attila
Kineziológus szakértő, oktató
az IKC Professzionális kineziológusa
Alternatív Képességfejlesztő Tanácsadó®
Lelki Kulcs tréner
Felhasznált képek forrása:
Felhasznált irodalom:
- http://www.adhd-magyarorszag.com/a-hiperaktivitasrol/orvostajekoztato/34
- http://www.diszlexia.hu/Hiperaktiv.htm
- https://hu.wikipedia.org/wiki/Figyelemhiányos_hiperaktivitás-zavar
- Dr. Silva Franz-A hiperaktív gyerek, Trivium Kiadó, 1998.
- Kulcsár Mihályné: Komplex Mozgásterápia jegyzet 2014.
- http://www.adhd-magyarorszag.com/a-hiperaktivitasrol/szulotajekoztato/12
- Al Ries-Jack Trout: Alulról építkező marketing, Bagolyvár Kiadó, 1998.
- http://www.tenyek-tevhitek.hu/hiperaktivitas-es-taplalkozas.htm
- http://www.jyi.org/issue/adhd-diagnosis-rates-significantly-affected-by-birth-dates-school-enrollment-dates/