A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarú gyerekek - ADHD alternatív kezelése
Speciális kineziológusként és Brian Gym® konzulensként nagyon fontosnak tartom, hogy az egyéni balanszokat a kliens igényeihez kell igazítanunk az ADHD alternatív kezelése kapcsán is. Korábban írtam cikket a témában. Azt szoktam mondani (és ez egy kineziológiai Szakmai napunk megtartott előadásom egyik témája is volt), hogy „Ha csak egy kalapácsod van, akkor mindent szögnek nézel. De ha van csavarhúzód és fűrészed is, akkor már sokkal több mindent meg tudsz javítani.”
Úgy érzem, hogy a speciális kineziológia nagyobb eszköztárat tud adni nekünk ahhoz, hogy minden egyes érintett számára megfelelő korrekciós folyamatot tudjuk alkalmazni.
Két megközelítést szeretnék most bemutatni az ADHD alternatív kezelésére.
Az első Dr. Eugene Charles (DC, DIBAK) kiropraktőr, Alkalazott Kineziológus megközelítése az ADHD alternatív kezelése kapcsán.
A https://theamericanchiropractor.com/ oldalon megjelent cikkében a következőket írja a ADHD-val kapcsolatban:
„Ha megvizsgálnak bármilyen megbízható hírforrást, akkor látják, hogy egy csendes járvány van hatással a gyermekeinkre. Ezt a járványt általában figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarnak (ADHD) hívják.
- A CDC (Centers for Disease Control and Prevention, USA) szerint a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD) az egyik leggyakoribb neurobiológiai elváltozás, amit az amerikai gyerekeknél diagnosztizálnak. Mialatt ezt az elváltozást legtöbbször az általános iskolába járó gyerekeknél diagnosztizálják, egyre növekvő számban található nagycsoportos gyerekeknél is. (https://www.cdc.gov/nchs/data/databriefs/db201 .htm)
- Az Economist szerint «A 10 év alatti amerikai fiúk között mérve, hat személyből csaknem egyet ADHD-val diagnosztizálnak, és a legtöbben közülük gyógyszeres kezelés alatt állnak.» (https://www.economist.com/news/special-report/21657021/childhood-conditions-such-autism-and-adhd-are-now-widespread-youthful-folly)
- A New York Times szerint: «Az ADHD diagnózisok emelkedő hányada „nemzeti szerencsétlenség», amely nagyrészt a gyógyszeripari vállalatok hirdetéseinek köszönhető, amelyekkel az érintett szülőket és a klinikai szakembereket célozzák meg.» (https://www.nytimes.com/2013/12/15/health/the-sellingof-attention-deficit-disorder.html?pagewanted=all)
- A New York Times egy másik megállapítása: «Elgondolkodhattak azon, hogy mi indokolja az ADHD diagnózisok és azok gyógyszeres kezelésének robbanásszerű emelkedését. A CDC szerint a gyerekeknél mért esetek előfordulásának száma a 11 %-ra emelkedett 2011-re a 2003-ban mért 7.8 %-ról. Ez 41%-os emelkedést jelent, ami óriási. A fiatalok 6,1%-a szedett erre valamilyen ADHD gyógyszert 2011-ben, amely 28%-os növekedés 2007 óta. A legriasztóbb ebben az, hogy több, mint 10.000 2-3 éves totyogó kisgyereknél derült ki, hogy szedik ugyanezeket a gyógyszereket. Ez nagyon messze van bármilyen gyermekgyógyászati iránytól. Az ADHD emelkedő gyakorisága kétségtelenül a gyógyszerészeti iparágnak köszönhető, amelynek nyereséges gyógyszerei a kezelések talpköve.»
- A Journal Pediatrics egyik cikke azt állítja: «Nem tudjuk, hogy mi a pszichotrópikus gyógyszerek hosszú távú hatása a kisgyerekek fejlődő agyára és testére». A CDC tisztviselője egy sajtóközleményben kijelentette, hogy: «Amit viszont tudunk, az az, hogy a viselkedésterápia biztonságos, és hosszú távú pozitív hatással lehet arra, hogy az ADHD-s gyermek hogyan működik otthon, az iskolában és a barátaival.»
A legtöbb elismert szaktekintély egyetért abban, hogy az ADHD ijesztő méreteket ölt, és a legtöbben abban is egyetértenek, hogy a gyógyszerezés nem feltétlenül a legjobb elsődleges megoldás az ADHD kezelésében
De akkor mi a megoldás?
Azt javaslom, hogy ha a CDC megállapítása helyes, tehát az ADHD «idegi-viselkedési rendellenesség», akkor úgy tűnik, hogy a válasz megtalálható a neuro-viselkedési kapcsolatban. Más szóval, hiszek abban, hogy ha le tudjuk vezetni a stresszt a gyermek idegrendszeréről, akkor természetes eszközökkel tudjuk pozitívan befolyásolni a viselkedését. Úgy érzem, ha megpróbáljuk befolyásolni a hatást (viselkedést) anélkül, hogy foglalkoznánk a valószínű okkal (idegfeszültség), akkor a kezelés kudarcra van ítélve.
Íme egy esettanulmány Oliverről (Ollie). Nyolc éves korában diagnosztizálták nála az ADHD-t. Olliet gyógyszerezték, de a gyógyszerek nem segítettek. Rakoncátlan volt, és nem tudta elvégezni az iskolai feladatait, és egy «speciális» iskolába akarták küldeni. A szülei elvitték az Alkalmazott Kineziológiai Központba New Yorkban, gyógyszermentes kiropraktikai kezelésekre. Terápiája alkalmazott kineziológiai terápiából állt, amely kiropraktikát, koponya csontokkal való munkát (cranialis terápia), kopogtatást, kineziológiai izomtechnikákat, étrendet és speciális gyakorlatokat tartalmazott. (Power Kinetics®)
Az alkalmazott kineziológiában a «neurológiai dezorganizáció» (idegrendszeri szervezetlenség) néven ismert jelenséget nézzük meg, amelynek jeleit valószínűleg önök is ismerik. Ez idegi túlterhelést jelent a stressz miatt, amely viselkedésben nyilvánul meg; például, amikor megkérik a beteget, hogy nézzen felfelé, de ő arccal lefelé fekszik; balra fordul, amikor jobbra akart menni, de jele lehet az agyi köd, zavartság, hangulatváltozások vagy szavak használatának zűrzavara. Azokat a gyermekeket, akik ezt a működési problémát tapasztalják az információfeldolgozásban, gyakran diszlexiásnak, hiperaktívnak diagnosztizálják vagy azt mondják, ADHD-je van. Ollie esetében amellett, hogy ADHD-t diagnosztizáltak nála, erős jelei voltak annak, hogy «neurológiai szervezetlenséget» mutat, hiszen a nadrágja hátrafelé volt rajta, amikor az első kezelésre jött.
Kopogtatás a koponyacsonton
Az izomtesztelés segítségével azt találtam, hogy Ollienak megvolt a leggyakoribb hozzájáruló tényező a «idegi szervezetlenségben», mert az AK-ban úgynevezett «koponyacsonti hibái» voltak. A szokásos AK koponyacsonti korrekciók mellett egy puha fejet használtam az IMPAC VibraCussor-án® (egy speciális masszázs készülék), hogy feloldjam a feszültséget az agyát a koponyával összekötő dura materből (kemény agyburok). (Elméletileg úgy érzem, ez magyarázza azokat a drámai változásokat, amelyeket látok, vagy amelyekről mások mesélnek nekem.)
AK koponyacsonti korrekciók
1994-ben a Journal of The American Osteopathic Association (JAOA) mérföldkőnek számító cikket tett közzé, amely bebizonyította, hogy «a koponya abszolút átmérője 2,2 mm-rel változott 10 másodperc alatt». (1) Ez a koponyafunkció nemcsak a 12 agyideg és a paraszimpatikus idegrendszer egészséges működéséhez nagyon fontos, hanem az egész idegrendszer számára a cerebrospinális folyadék (CSF – agy-gerincvelői folyadék) keringéshez is.
A koponyacsonti terápia mellett a kezelés magában foglalta a gerinc kötőszöveti feszültségének felszabadítását is, speciális kiropraktikai beállításokkal a gerinc rögzítési mintáinak korrigálása érdekében. Ezt követően egy ismét a VibraCussorra® helyezett gördülő eszközt alkalmaztam, hogy felszabadítsam a szimpatikus idegrendszeri dominanciát a mellkasi régióból.
Kopogtatás és lehajolás
Az alkalmazott a kiropraktikai korrekciók és kopogtató technikák (amelyek a szimpatikus idegrendszer dominancia enyhítésére szolgálnak és elősegítik a paraszimpatikus behatásokat) jól működtek Ollie esetében és enyhítették hiperaktivitását és «figyelemhiányát».
Agyi nyirokelvezetés
Korábban úgy gondolták, hogy az agynak nincs nyirokelvezetése, de a Virginia Egyetem 2015. június 1-jén a Nature-ben megjelent közelmúltbeli tanulmánya bizonyítja, hogy «nyirokerek bélelik a durális sinusokat (a dura vénás öbleit)». (2) A neurolimfatikus bőrreflexek kézi stimulálása a koponyacsonti korrekciókkal együtt ma már a kiropraktikai gerincbeállítás-eljárás erőteljes és szükséges kiegészítőjének tekinthető. Úgy érzem, hogy a koponya beállítása legalább olyan fontos az optimális egészség szempontjából, mint a gerinc és a csípő-keresztcsonti ízület szegmensek (SI) beállítását (amelyekről korábban azt is gondolták, hogy nem mozognak).
Ha meg szeretné tekinteni a kiropraktikai/alkalmazott kineziológiai kezeléseket magyarázó videofelvételeket, valamint Ollie tanárainak beszámolóit, látogasson el www.charlesseminars.com oldalra.
Ollie kezeléséről és szülei beszámolóiról készült videót Dr. Charles YouTube-csatornáján nézheti meg:
https://www.youtube.com/watch?v=Ld-5-Um-TEw
Mint láthatják, Ollie nagy javulást mutat. Most már képes egyhelyben ülni és készülni a kötelező vizsgákra, valamint az osztályban ülni, hogy elvégezze iskolai feladatait. Úgy érzem, hogy a csontkovácsként és gyógyítóként végzett tevékenységünk legnagyobb bizonyítékát legjobban az egyik tanára példázza, aki kijelentette: «Ennek eredményeként boldogabb az iskolában. Korábban nem szeretett iskolába járni, de most befut a szobába. Mosolyog és nevet, és nem érzi úgy, hogy válságban van, mint egykor.»”
Dr. Charles cikkét fordítaotta Petrics Andrea Systematic Kinesiologist (Köszönet érte! 😊 )
A másik megközelítés az ADHD alternatív kezelése kapcsán Dr. Robert Melillo funkcionális neurológus, agykutató megközelítése.
Dr. Melillo szintén a CDC-re hivatkozva jelenti ki, hogy az autizmus, az ADHD, a diszlexia úgy terjed, mint egy járvány. Leírta a Funkcionális Szétkapcsolódási Szindróma fogalmát és sikerkönyvében a Szétkapcsolódott gyermekek c. könyvében egy konkrét felmérést és korrekciós eljárást is javasol az érintetteknek.
“Ma a figyelemhiányos / hiperaktivitás-zavar (röviden: ADHD) a leggyakoribb gyermekkori probléma a világon. Tizenöt évvel ezelőtt a legtöbb szülő még csak nem is hallott az Asperger-szindrómáról, a bipoláris zavarról vagy az oppozíciós zavarról, ma pedig a legtöbb iskoláskorú gyermek szülője ismeri őket.
A leggyakrabban viselkedési, szociális vagy tanulási problémának tartott gyermekkori neurológiai működési zavarok száma olyan mértékben növekszik, hogy a CDC (Centers for Disease Control and Prevention – Az amerikai népegészségügyi központ) «magasfokú egészégügyi fenyegetéssé» nyilvánította a jelenséget. És ez még enyhe kifejezés. A CDC szerint négy vagy öt most születő gyermek közül egyet nyolc éves kora előtt valamilyen viselkedési vagy tanulási zavarral fognak diagnosztizálni. Úgy vélem, hogy e rendellenességek ilyen ijesztő mértékű elterjedése a legkomolyabb fenyegetés a gyermekek egészségére és jólétére az országunk történetében, és a növekedés járványszerű léptékű.” (Melilo, 11.o.)
Majd így folytatja „Az ADHD tízszer gyakoribb ma, mint egy generációval ezelőtt, és a növekedés várható mértéke 15-20% évente. A CDC olyan tanulmányokat ismertetett, amelyek szerint a gyermekek 11%-ánál (vagy másként: 9-ből egy gyermeknél), és 5 középiskolás fiúból egynél állapították meg a zavar fennállását, ami 7,8%-os emelkedés a 2002-es adatokhoz képest. 2004 és 2012 között nagyjából kétmillió gyermeket diagnosztizáltak ADHD-vel, amely 42%-os emelkedést jelentett ezalatt a nyolc éves időszak alatt. Ráadásul az érintett gyermekek 60-70%-ánál állapították meg még legalább egy további rendellenesség fennállását (ahogy ez az ilyen zavaroknál egyre gyakrabban előfordul). Az ADHD-s gyermekek 30%-át a működési zavar a felnőttkorba is «elkíséri», amikor is nagy valószínűséggel további pszichiátriai zavarok is jelentkeznek majd náluk.” (Melillo 12.o.)
A Funkcionális Szétkapcsolódási Szindróma (Functional Disconnection Syndrome – FDS) olyan rendellenesség, amely hátrányosan befolyásolja a viselkedést és a tanulást, egyetlen problémára vezethető vissza: az elektromos aktivitás egyensúlytalanságára az agy különböző területei, és különösen a jobb és bal agyfélteke között. (Melillo, 15.o.) Így kijelenthető, hogy a szétkapcsolódott gyermekek (és teszem hozzá felnőttek) jellemzője az FDS, amely egy fontos szempontot tesz lehetővé az ADHD alternatív kezelése eléréséhez.
Az agy megfelelő működéséhez az szükséges, hogy a két agyféltekében zajló aktivitások között integráció legyen, akár egy zenekarnál. „Ha egy bizonyos funkció nem tudja «tartani a ritmust», az egész agyfélteke «hamissá válhat», ezért a másik oldal megpróbálja elhallgattatni őt. Ez olyan mértékű diszharmóniát okozhat, amely miatt a két oldal többé nem lesz képes megfelelően megosztani és összehangolni az információt, és az agy funkcionálisan szétkapcsolódik…” (Melillo, 16.o.)
Dr. Melillo mindenre kiterjedő programja az Agyi Egyensúly Program™ (Brain Balance Program™) felméri az egyes agyi területek kiegyensúlyozatlanságát, ami az ADHD-hoz, autizmushoz, diszlexiához vezethet és különböző gyakorlatokkal kiegyensúlyozza az egyes, alulműködő területeket. Használ fényeket, mozgást, reflexeket, táplálkozást, hangokat, tekintet irányokat, illatokat stb.
Látható tehát, hogy az ADHD alternatív kezelése megvalósítható legyen több alternatív megközelítés is egy irányba mutat. Arról szólnak, hogy minden egyes érintett egyénnek legyen az gyermek vagy felnőtt egyedi, személyre szabott megközelítésre van szüksége, hiszen minden esetben más és más lehet a kiegyensúlyozatlanság oka. De ha csak kalapácsod van, akkor mindent szögnek nézel…
Gál Attila
az IKC Professzionális kineziológusa
Alternatív Képességfejlesztő Tanácsadó
Források:
1. JAOA vol 94 No 9 Sept 1994 p 28 The Cranial Kinetogram: Objective Quantification of Cranial Mobility in Man.
2. Nature 2015 Juni, doi: 10.1038/nature 14432 [Epub ahead of print] Structural and functional features of central nervous system lymphatic vessels.
3. https://theamericanchiropractor.com/article/2015/12/01/natural-treatment-for-children-with-attention-deficit-hyperactivity-disorder-adhd-using-applied-kine (letöltés: 2024. 01.24.)
4. https://www.szetkapcsolodottgyermekek.hu/szetkapcsolodott-gyermekek/ (letöltés: 2024.07.25.)