JoomlaLock.com All4Share.net

A proaktivitás ellensége a halogatás

Gál Attila Írta: 

(1 szavazat)

Meg akarod változtatni az életed? Ha igen, olvass tovább!

Figyelmeztetés!!!

Ha csak elolvasod, attól nem fogsz változni. Tenned is kell érte!

„Én ezt nem tudom megcsinálni!”

Viktor Frankl zsidó származású pszichiáter abban hitt, hogy a gyermekkor történései meghatározzák a személyiséget, lényegében az egész életünket. Megjárta a náci Németország koncentrációs táborait, kiírtották az egész családját és őt magát is sokszor megalázták, megkínozták. Ez idő alatt tudatosodott benne, amit „végső emberi szabadságnak” nevezett, rájött arra, hogy ő dönti el, hogy miként reagál egy adott ingerre. Ez a választás szabadsága! Filozófia szakkifejezéssel élve: a szabad akarat. A döntés a te kezedben van!

Tulajdonképp ezt nevezik proaktivitásnak. (A proaktivitásról későbbi cikkünkben olvashatsz bővebben.)  Tehát van lehetőséged  eldöntened, hogy halogatsz még, amíg el nem jár feletted az idő, vagy megteszed azokat a lépéseket, amelyekre lehetőséged van és a céljaid felé visznek.

„Most nincs kedvem!”

Miért ártalmas a halogatás?

Azért, mert sok nem szükségszerű stresszt okoz, aggodalmat gerjeszt - írja Dr. Wayne W. Topping (Wellness Kineziology kidolgozója) a Győzelem a stressz felett című könyvében.

A halogatás a férfiak és nők között egyenlőtlenül oszlik meg, a férfiak ugyanis hajlamosabbak rá. Az egyik feltételezett oka ennek az, hogy a nők életét jobban szabályozzák, rendszerezik a hormonális ciklusok révén a rendszeresen végzett tevékenységek, változások. A másik feltételezés az, hogy a gyermeknevelés nem tűri a halogató viselkedést, így már veleszületetten halogatás-mentesebbek a nők, mint a férfiak – írják a pszichologia.hu honlapon.

A halogatás mögött álló valódi indokok William J. Kanaus pszichológus szerint az önkétely és a kényelmetlenség kerülése.

A halogató emberek többsége tétovázik, mintsem cselekszik, határozatlanok a dolgok elvégzését illetően, ingatag az önbizalmuk, kritikusak önmagukkal, félnek a kudarctól. Ezek a jellemzők önmagukban nehézségeket okoznak az életben, főleg ha társulnak egymással.

„A nem döntés is előbb-utóbb döntés lesz.”

A halogatás véleményem szerint az önkétely és a kényelmetlenség kerülésének egy tünete. Evolúciós gyökereire csak következtetni tudunk, más azonban ahogyan megéljük.

A halogatás megélt oka többféle lehet:

  • a feladat fontosságának érzésének hiánya,
  • érdeklődés hiánya,
  • perfekcionizmus: elérhetetlenül magas mérce miatt bele sem kezdünk,
  • szorongás: mások értékelése miatt,
  • kétértelműség: nehezen értjük, esetleg félreértjük a feladatot,
  • félelem a hibáktól, a sikertelenségtől,
  • feladat kezelésére való képtelenség,
  • az elinduláshoz szükséges információ hiánya,
  • a feladat úgy tűnik, elborít, “túl nagy falat” számunkra,
  • túlvállalás: túl sok feladatot vállalunk el, és nem kezdünk neki, mert nem tudjuk mivel kezdjünk,
  • unalom: igyekszünk félretenni a a hétköznapi, unalmas feladatokat.

 „Majd holnap!”

Lehetséges megoldási stratégiák:

  • Ismerd (f)el a halogatásod! Ez az első lépés a változás és a proaktivitás felé.
  • Tedd fontossá a feladatot! Gondold végig vagy írd le, hogy miért fontos azt a feladatot elvégezni, keresd meg a mögöttes motivációt!
  • Tedd érdekessé, izgalmassá a feladatot!
  • Tanulj meg hibázni és tanulj a hibáidból! Aki nem hibázik, az nem fejlődik. Gondolkodtál már azon, hogy mit jelent „tökéletes”? Kinek mit? Ami neked az, az másnak nem biztos, hogy az, és fordítva is igaz. Ez nézőpont kérdése. Fogadd el, azt ami van és maradj nyitott a fejlődésre és a változásra!
  • Ha szükséged van külső segítségre, keress a félelmek kezelésével és a hozzá kapcsolódó stresszek oldásával foglalkozó kineziológust!
  • Kérdezz, ha nem értesz valamit. Egyszer azt mondták nekem, hogy nincs hülye kérdés, a baj csak az, ha nem teszed fel.
  • Ismered azt a találós kérdést, hogy „Hogyan lehet megenni egy elefántot?” (Válasz: falatonként.)
  • A „túl nagy falatot” bontsd kisebb lépésekre. Készíts céltervet, hogy hogyan lehet lépésről lépésre eljutni a megoldásig/a feladat elvégzéséig.
  • Végezz agyintegrációs gyakorlatokat! Ez ahhoz szükséges, hogy összehangoltan tudjon mindkét agyféltekéd működni és ez által meghozni az optimális döntéseket, befogadó légy az új gondolatokra, öteletekre. Például naponta 20x érintsd össze az ellentétes kezed és lábad, ha túl könnyű, csináld a gyakorlatot a hátad mögött, vagy oldalra.
  • Alakíts ki új szokásokat! Olyan szokásokat, amelyek az eredményességet biztosítják. Például mától legyen célod és tedd szokásoddá a proaktivitást!
  • Ismered a mondást? „Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra!” Tűzd ezt a mondást ki jól látható helyre és engedd, hogy cselekvésre motiváljon. Hatékonyan visz előre a feladatok végrehajtásában, sikerélményt ad.

A halogatás meggátolja a céljaink elérését, gátolja a fejlődést. Sok esetben nehéz leküzdeni, mivel szokásként rögzöl. A fenti megoldások nem mindig vezetnek célra, de segítséget adhatnak, hogy elindujl, illetve szükséges lehet egyéni, személyre szabott megoldásokat keresni. Amennyiben erre van igényed, keress bizalommal elérhetőségeinken.

Facskó Ágnes Kineziológus
Brain Gym© oktató
Mozgásterápiás fejlesztő

Alternatív Képességfejlesztő Tanácsadó©

Felhasznált irodalom:

 

Új hozzászólás

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező. A HTML kódok használata nem engedélyezett.